FestésGyerekekkel

Tudjuk-e vajon, mi az a kreativitás? Fejleszthető-e ez a képességünk?

A kreativitás definíciójaként több megfogalmazás is fellelhető a világhálón, én ezt tartom a legfrappánsabbnak:
“Egyéni alkotóképesség, teremtőképesség, amikor egy személy a saját képzelőerejét felhasználva új ötletekkel áll elő egy probléma megoldása során, vagy új dolgot hoz létre. A kreativitás egy művészeti ág művelésével fejleszthető. A gyerekekben általában nagy a kreativitás, ami játék közben is megnyilvánul.”
Forrás: wikiszotar.hu


Rajzos-festős foglalkozásaim célja, hogy a gyerekeknek olyan ismereteket, alkotási technikákat mutassak, melyeket kipróbálva és gyakorolva izgalmas kísérletezésre, alkotásra ösztönözzem Őket.

 

Egész napos festési alkalmak programja 2+1 részből tevődik össze:
Bemelegítő feladatnak egy olyan – előre megrajzolt – egyszerű témát szoktam hozni, mely kép kapcsán egy új festési technikával ismerkednek meg a gyerekek (pl. összemosás vagy buborék festése).
A téma ugyanaz mindenkinél, a végeredmény mégis különböző, hiszen ahány gyermek, annyiféle forma és szín keveredik egyedileg, szabadon. Ilyenkor mindig “csak” az alap spektrumszínekből választhatnak a gyerekek színeket, így mindig van egy kis színelmélet is!

 

A gyerekek által előre választott témák festése vászonra – a nap fő eseménye. Referenciaképek alapján mindenki a vászonra rajzolja saját témáját. A ceruzarajzot előre vonalkázott háló segíti. Az első egy-két fő forma, meghatározó alak felrajzolása után az alaprajz már sokkal könnyebb!
Folyamatos koncentráció mellet a gyerekek megfigyelése, forma- és arányérzéke fejlődik.

Imádják a gyerekek a rajzolást!
Kimondott célunk, hogy mindenki a saját festményének alkotója, a referenciafotó csak egy ötlet az alkotáshoz – a festmények egyedi alkotások, melyek a kis művészpalánták adott hangulatát, érzését, szeretetét tükrözi.
Szabad a referenciafotótól való eltérés, változtatás, sőt!

A rajzolás után jöhet a vásznak alapozása, mellyel “megágyazunk” az akrilfestéknek. Míg az alapozás szárad, az alkotók pihennek.
Szívet dobbantó érzés, mikor egy alig 8 éves kislány félénkségéből feloldódva önállóan nyúl a festékes tubusokért és ügyesen keveri ki a neki tetsző színt, amivel aztán a vásznat teríti be. A gyermekek – jó pár extra színnel kiegészített festékkészletből válogatva – önállóan keverik a festéket és festenek a vásznon.

 

Vannak gyermekek, akik nagyon megfontoltan, elmélyülve készítik festményeiket – részükre rendelkezésre áll az egész délután művük teljes körű kidolgozására.
Azonban vannak gyermekek, akik “szivacsmód” újabb és újabb ötlettől vezérelve szárnyra kapnak! Részükre készítettem egy ötlettárat, melyből egy kedvelt témát kiválasztva, a tanult rajz- és festőtechnikákkal újabb alkotást készíthetnek.

 

Egyre bővülő anyag- és eszközismeretük, technikai tudásuk teszi a gyermekeket magabiztossá. Az ecsetkezelés felszabadító érzése bátorítja őket újszerű, egyedi ötletek kipróbálására.

Az 1 napos foglalkozásokon tér, idő és eszköz áll rendelkezésükre ahhoz, hogy elképzelésüket, ötleteiket szabadon megvalósíthassák – itt csípjük meg a kreativitást és annak fejlesztését!

 

Az előttünk álló kihívások újszerű megközelítéséhez és megoldásaihoz mindannyiunknak szüksége van kreativitásra. 

A jó hír az, hogy a kreativitás fejleszthető!